Sunday, November 15, 2009

SEHATI BERDANSA....I'M SORRY!!!














Paknil terpanggil untuk sama2 berkongsi pengalaman Paknil semasa menjadi juri Sehati Berdansa untuk episod tayangan 7 Nov.

Paknil bukanlah orang terbaik untuk menjadi juri pertandingan tarian ni tetapi setelah diyakinkan oleh pihak penerbitan barulah Paknil terima. Kata mereka tema minggu ini adalah berdasarkan kepada lagu-lagu nyanyian Allahyarham Datuk Sudirman Hj Arshad nyang merupakan ikon 1Malaysia.

Rupanya bila sudah duduk dikerusi juri baru Paknil tahu yang persembahan mereka lebih berat kepada unsur 1Malaysia dari elemen Sudir itu sendiri. Seharusnya kedua2 elemen ini harus diseimbangkan. Untuk tidak mencacatkan rakaman, Paknil terus bermain dengan nada mereka. Paknil terima persembahan mereka seadanya.

Sememangnya ada rasa perbezaan dengan apa yang kita saksikan di tv dan di studio. Di tv, kita dihidangkan dengan kerja produksi menukar sudut kamera secara pantas. Jadinya, kita dapat rasakan yang peserta SB sememangnya menari begitu pantas mengikut irama rancak. Rupanya kerja kamera yang bertukar rancak mengikut rentak lagu.

Berbanding dengan menyaksikan secara mentah di depan mata, pergerakan mereka tidaklah setangkas yang Paknil sangkakan. Namun begitu, Paknil tabik pada pasangan Sazzy dan Nazril yang sememangnya tangkas di depan mata Paknil. Cukup bertenaga dan cuma Nazril ada terlupa gerak tari. Jika tidak, pasti mereka mendapat markah penuh lagi minggu itu!

Bila pikir-pikir balik, elok jugak Paknil jadi juri sebab pengetahuan Paknil sama seperti orang kebanyakan yang tidak mengetahui asas tarian tetapi tahu samada tarian mereka menghiburkan atau tidak. Sekurang-kurangnya Paknil melihat dari kacamata penonton.

Oleh kerana tema 1Malaysia, kebanyakan pereka tari cuma berfikiran di dalam kotak yang sama dan atas sebab itu corak reka bentuk tarian lebih kurang sama sahaja. Oleh kerana tarian ini adalah tarian yang dekat dengan kita, maka setiap kesilapan akan jadi sangat ketara sebab kita tahu akan tarian itu. Lebih-lebih lagi bila kita pernah menonton tarian yang lebih hebat daripada itu jadi ekspektasinya juga lebih tinggi.Tidak sama seperti tarian salsa, tango atau disko yang kita tidak berapa kenal.

Ada dikalangan penonton dan peserta yang kurang senang bila Paknil ada ketikanya membandingkan persembahan di antara peserta2 yang bertanding. Rileks la. Paknil buat macam kita menonton di rumah juga yang turut membanding-bandingkan persembahan peserta-peserta. Itu sebab mereka menonton kesemua persembahan sebab untuk melihat persembahan siapa paling terserlah dan yang paling malap.

Lagipun, Paknil rasa mereka bersaing sesama mereka dan bukan dengan orang lain. Seharusnya mereka membandingkan persembahan mereka dengan peserta yang lain agar mereka jadi lebih kreatif, lebih bertenaga dan lebih yakin. Segala komen juri pada peserta yang lain harus juga mereka ambil kira agar kekuatan kumpulan lain dapat mereka gunakan dan kelemahan kumpulan yang lagi satu dapat dielakkan daripada dilakukan. Mereka tak boleh syok sendiri!

Apa-apa pun, Paknil nak ambil kesempatan ini memohon maaf jika komen Paknil mengguris hati penyokong dan peserta yang bertanding yang terdiri daripada kawan-kawan Paknil juga. Memang sukar untuk bercakap benar ketika mengatakan sesuatu yang kurang elok. Memuji adalah lebih mudah. Sekarang Paknil tahu akan perasaan juri yang memberi komen secara berdepan dengan peserta sebab wajah mereka sangat mengharapkan pujian. Lebih-lebih lagi bila Paknil lihat wajah mereka yang masih lagi tercungap-cungap setelah berhempas pulas membuat persembahan yang terbaik. Hai, tak sampai hati untuk mengkritik.

Paknil doakan peserta yang masih ada dalam Sehati Berdansa terus meyakinkan penonton dengan persembahan mereka kerana Paknil lihat juri musim kali ini lebih pemurah dalam memberikan markah. Biarlah markah yang diberikan setimpal dengan persembahan mereka. Dalam tekad untuk menang, Paknil harap mereka dapat mencari keseronokan menari sebab penari yang seronok akan terpancar di wajah mereka semasa membuat persembahan berbanding penari yang hanya ingin menang. Wajah mereka menjadikan tarian itu tegang! Wallahualam.

47 comments:

ADMIN CBBS said...

BETUL TUL PAKNIL SAYA SETUJU SESANGAT...


http://blog-blog-bicara-sempoi.blogspot.com/

sweet.ants said...

belum berkesempatan nk tgk sehati berdansa...

MaMa MoDeN said...

salam paknil,
mama pun setuju dgn komen paknil disini atau pun masa malam sehati bdansa tu..

mama rasa lebih seronok malam tu sbab ada paknil. :)

lagipun malam tu tem tarian lagu2 Allahyarham, so mama tak jemu2 berulangkali tgk rakaman minggu tu...

HaSue said...

Saya setuju bila paknil bagi komen ikhlas minggu lepas..dan juga setiap komen paknil pada n3 kali ni..(bukan bodek ni,tp betul2 macam yg kami suami isteri bincangkn masa tgk tv)jangan laa ada yg nak pertikaikan pula bila pengkritik jemputan melakukan kerja mereka. Dan pemarkahan juri yg begitu 'pemurah' kali ni..macam,'eh?banyaknya...'seperti malam ini tadi persembahan pasangan sazzy sekali lagi mendapat markah 100 oleh Jaafar Onn..Tahniah buat pasangan ini..rasanya macam dah tahu jer pemenang musim ni kan :).. harap peserta lain lebih memberi saingan lagi lepas nie.. tak laa tertunggu2 pasangan yg tertentu saja..kan! ;)

edzlin007 said...

salam paknil.

saya rasa komen paknil dalam rancangan tu ok aja. saya setuju, mereka sepatutnya lebih enjoy menari dan tak terlalu stress, sebab ia boleh mencacatkan tarian.

anne said...

Ye ke ada yg terguris? alaaa program ni kan untuk kebajikan. Komen/kritik paknil ok saja saya tengok, tak ada yang peribadi atau mengutuk lebih2 pun.

Betul panel juri SB3 lebih murah hati dari musim2 lepas. Tapi tak kesahla, peserta bukan penari professional pun dan yg penting kutip dana untuk badan kebajikan.

Tapi syok juga tengok peserta2 musim ni Semua beriya nak menang nampaknya. Good for TV:)

azah_rohaizah said...
This comment has been removed by the author.
Jie said...

ish.. lewatnya Paknil tido..sempat lagi buat posting @ 3.50 am. Saya dah sampai India dah masa ni..:-)

insakhai said...

Yup, 100% agree....
Pak Nil!!!Follow saya ye!!!!

Watierman said...

Bukan senang nak puaskan hati semua orang....just be yourself!!!

GhOsToNe said...

pak nil...
kite x dapat tgk r tv..
duk kat u lagieyh..
arap la nnti ade ulangan..
nak tgk pak nil jewk!!
bukan nak tgk sehati brdansa!!!
hahaha

bukandewa said...

sy tetap sokong apa sje Paknil wt..pe Paknil kritik, bernas dan munasabah...

sy lg seronok tgk klau ada Paknil, lg bgus next year Paknil lak jd pengacara SEHATI BERDANSA..hehe

senyummmm said...

salam..sy setuju sangat dgn komen pak nil tu.sbb sy tgk sehati berdansa sambil mulut sy membebel2 membanding2kan peserta.tp x sampai pun bebel sy tu..hehe..sekurang2nya peserta tahu mana kelemahan dan kelebihan mereka...paknil,follow blog sy...
tq

vrdesign said...

hai paknil...
hm,tol 2...g pn sy tgk SB mlm 2 ok jep...komen juri2 pn ok,xde yg kurgnye...
dorg pn dh wat yg tbaek...
komen n kritikan 2 dorg ptt amek n try wt yg lbeh baek...
paknil jgn lupe follow sy yep...
hehehehehe...
thanx...n hope paknil trus success...

May Jiuan said...

i agreed wit ur comments too..
:D

p/s:U look very handsome that day. :)

sniffa93_aznil4eva said...

yep. ifa tgk uncle kritik okay je.
then uncle jadi juri tambah meriah lagilah SB..

ta kesah lah uncle. janji uncle jadi diri uncle sendiri keyh;D

keep it up!

Liessa said...

salam paknil...sy pun stuju ngan pak nil...sy mmg tiap2 mggu tgk...pd sy peserta yg betul2 menari dgn baik & sungguh2 cuma pasangan sazzy & isma...hrp diorang kekal smpai akhir...dan 1 lg betul kata paknil,juri mmg senang bg markah...wlupun persembahan tak seberapa...

Diarihatiku1976 said...

paknil.. saya pun setuju dengan paknil... tapi sedih ler paknil.. yg nampak memang ada talent menari tapi mark they all rendah..

n@iem88 said...

ok jer pak nil jd juri..
x der pedas sgt pown kritikan tue
lg pown peserta2 bukan ader asas tari yg kuat..
mereka perform sebaik mungkin
yg penting matlamat program tue sendiri tercapai.. that's all

hans said...

tgok depan2 tak sama dengan dkt tv...
huhu

anggun99 said...

setuju yg mlm tuh kareografi x kreatif... Konsep 1Malaysia lebih tertumpu pd gerakan yg hampir sama jer..no variasi..

puteri279 said...

salam...biasalah paknil...selalu mcm 2...tapi ader perpatah berkata 'berkata lah benar walaupun pahit'...betul x?

Pencinta Lelaki said...

Salam, paknil...

1 Malaysia, memang kena pakai baju india ke?

Takda ke baju iban ke, kadazan ke, bidayuh ke...

mereka terlalu di dalam KOTAK.

Thanks for sharing, paknil... =)

Raja Budak Lestari said...

Sehati berdansa memang Best huhu!!!

http://rajabudak.blogspot.com/

sue @ ela said...

ada yg best da yg x best.......

azlin hashim said...

giliran paknil masuk sehati berdansa bila pulak?
hehe.... gurau jek...

ctiezaidin said...

rasanya xder yg kurang pon dgn komen2 yg pak nil bagi pd mlm tue... secara jujurnya semua komen pak nil pd mlm tue mmg ada asasnye...
pak nil jgn jg kesihatan jgn tido lwt selalu.. hehehehe

Su3y said...

A'skum abg aznil...

How r u?juz hope that u're fine :)

Oh,ya.Suzy tahu juga yang abg aznil diundang untuk memeriahkan lagi sehati berdansa that day...

But tulah,ruginya suzy tak dapat nak tonton secara keseluruhannya.Di youtube pun cuma dapat sikit saja...

Walaupun tak dapat nak tonton secara keseluruhannya,suzy yakin bahawa abg aznil dah pun buat yang terbaik.Apa yang penting u've given ur best to that show kan...

Take care abg aznil :)

SALAM SAYANG DARI,
SUZYLINA ;)

Zliena said...

Ter[anggil juga nak beri komen dlm topik SB ni..krn sy minat melihatnya..
Pandangan saya kenapa lah artis yg diberi peluang utk sertai nya sahaja..knp tidak dibuka kepada pasangan diluarni juga..kami pun teringin utk mendapat khidmat jurutari prof. ,memberi sumbangan kpd yang memerlukan..Betul tak abg aznil?

eiLda epaL said...

salam paknil...

hampir setiap minggu saya tak pernah miss sehati berdansa...dan minggu yang paknil jadi juri tu, lagielah sangat teruja...walaupun Allahyarham Sudirman adalah ikon 1Malaysia, tapi beliau juga merupakan ikon Aznil Hj Nawawi jugak kan...dan saya rasa ramai yang tahu bahawa paknil sangat mengagumi dan menjadikan Allahyarham Sudirman ikon untuk diri paknil sendiri secara peribadi...

pada saya, komen-komen paknil pada malam tersebut ok jer di pendengaran telinga...betul kata paknil...paknil menjadi juri yang selamba, berpihak dari segi penonton biasa yang tidak tahu asas-asas tarian, hanya tahu menghiburkan atau tidak...

sepatutnya peserta-peserta sehati berdansa kena terima segala kritikan dengan cara yang positif...barulah mereka dapat perhebatkan lagi tarian mereka...mcm sein dgn nana, ada peningkatan minggu ini...tapi, saya sangat teruja melihat sazzy&nazril serta didie&suaminya...sangat menghiburkan...cuma, di manakah pengundi-pengundi mereka ini...setiap minggu, seperti pasangan sazzy&nazril seringkali mendapat markah yang tinggi, tapi undian penonton tidaklah setinggi itu jika dibandingkan dengan pasangan dira...sedangkan pasangan sazzy jauh lebih baik dari pasangan dira...i'm wondering...? huhu..

cutecida said...

salam pak nil..apa yg penting keihklasan semasa pak nil dlm mmberi komen....sehati berdansa kali pada ini sy lebih meriah..

rahmahnasri said...

as a jury you've the right to comment anything.....

rahmahnasri said...
This comment has been removed by a blog administrator.
srikandi said...

saya tak setuju ada nye realiti show yg sebegini... ini NEGARA ISLAM...
maaf.... saya tak dipersoal di akhirat kelak.. sy melihat kemungkaran.. tapi sy tak menegur kemungkaran itu... memang kita bukan yg sempurna.. tp kita boleh berusaha ke arah tue..

dil-dil said...

paknil punye komen mmg kebykknnye btol..syg paknil sgt2.

A.K.U dan K.A.M.I said...

Pak nil..

Sowi lari tajuk..
Just nak cakap..
nape artikel borak paknil kat metro tu tak post je kat dalam blog ni..?
payahla kalau buat link ke metro..
asyik tak boleh je..
dah klik banyak kali dah..

Saye nak cari artikel2 borak paknil yang lepas2..isk3

Shazana said...

Salam Paknil,
Bila Paknil dah diberi amanah menjadi juri mlm tu, tugas paknil utk memberi komen membina. You did a good job! Dlm kehidupan ni, berkatalah benar, walaupun ianya pahit. Namun, utk berkata benar tetapi pahit itu, perlulah dgn cara yg betul seperti kita membancuh kopi yg pahit menjadi manis :) Syabas, Paknil!

ツbieaz @ bie Azreenaツ said...

Oh ea Ker ada yg terGuris..!!
Keseluruhan komen Yang BgNil beri malam tuh semua nyer oke jer!

Ala..BgNil biasa la kan X semua orang suka apa yang kita komenkan.
Yang penting BgNil dah jalankan tanggungjawab BgNil sebagai Pengkritik malam tuh berbaloi2....

BgNil mengkritik pun nak setiap pasangan tuh meningkat bukannya menyakiti mahupun memalukan!!

Apa2pun do the best BgNil...

azah_rohaizah said...

BIAR LAH APA ORG LAIN NAK TAFSIR..ASALKN JUJUR PADA DIRI SENDIRI..


"Ke ikhlasan adalah seperti se ekor semut hitam, diatas batu hitam, di malam yg gelap gelita"..hanya di ketahui oleh Allah swt



Jaga kesihatan, jgn xcukup tidur ye paknil

nuarasha said...

Salam Pak Nil. saya nak tanya ni..tapi tak de kene mengena dangan sehati berdansa...saya nak tanya macam mana nak join jangan lupa lirik??

honeyfarhan said...

Salam paknil sya ske ngan cra paknil tgur para peserta ngan cara yg lembut..at least diorg x trase sgt....

pinky said...

Salam,suka Paknil Jadi juri malam tu...

toren-toren said...

Paknil besh..komen paknil pon besh..ade clas..:P

Zyma Saad said...

Salam Pak Nil....

Pak Nil sihat ke??
Sy suka sgt program2 yg Pak Nil acarakan. ;)

Kirim salam pd Scha dan Fahrin ye.
Pak Nil take care....

:)

cjfad78 said...

APE PU....P.NIL MEMANG BEST...

balqismimiez said...

comel...heee

stoner said...

a'kum paknil..
saya cikgu ema saya ingin menjemput paknil ke sekolah kami untuk memberi ceramah motivasi kepada pelajar2 smk desa tun hussein onn, kl. harap paknil dapat berikan no dasn alamat untuk saya hubungi. harap paknil sudi lah menerima jemputan ini. tq.