Thursday, November 26, 2009

SEKARANG ADALAH WUKUF DI ARAFAH!!!


Assalamualaikum buat semua pembaca blog Paknil yang budiman.

Ketika Paknil merakamkan entry ini, Paknil seolah terpanggil semula kenangan waktu Wukuf di Arafah kerana ketika inilah semua umat yang mengerjakan Haji akan bermunajat dengan Allah SWT meminta ampun dan berdoa untuk kebaikan dunia dan akhirat.

Ketika ini, airmata memang tidak boleh ditahan-tahan lagi dan bumi Arafah turut dibasahi airmata keinsafan oleh berjuta umat yang berada di sana.

Keadaan memang begitu sunyi dan tenang kerana kesemua umat Islam yang membanjiri padang Masyhar Dunia ini sedang menghayati detik berharga bersama pencipta mereka.

Tangan kami tadah ke langit seolah ingin menggapai langit yang terendah kerana diberitahu, ketika itu Allah turun dan berada di langit yang terendah untuk mendengar doa dan suara yang memohon keampunanNya.

Memang ajaib detik itu dan Paknil yakin mereka yang telah melaluinya sahaja yang boleh membayangkan keadaan ketika itu.

Paknil terlalu rindu pada detik itu dan entah bila Paknil akan ke sana lagi untuk menunaikan fardhu haji sekali lagi. Semuanya terpulang kepada kemampuan kesihatan, masa dan rezeki. InsyaAllah.

Nabi Muhammad SAW bersabda, ‘‘Haji itu adalah wukuf.” Hal ini memperlihatkan betapa pentingnya hari wukuf.

Paknil ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha semoga kita juga yang akan berada di bumi Arafah dalam musim Haji yang akan datang. Amin.

29 comments:

azah_rohaizah said...

Paknil

Selamat Hari raya aidiladha...

Wlu sy xberkesempatan lg utk mengerja kn haji dn merasakn nikmat nya di padang mahsyar dunia..tp kesempatan umrah pun sdh cukup menginsaf kn..benar kata para ambia..kita dekat DIA dekat..kita jauh DIA jauh..

Sgt nikmat bila berada di DEKAT NYA...rindu..sgt rindu...

seroja jingga said...

salam pak nil
selamat hari raya..mari sama2 pohon keberkatan di hari mulia ini..

anjang said...

Insyaallah Pak Nil sekiranya ada kemahuan maka di permudahkan hajat dan niat hambanya. Tuhan sentiasa memperkenankan hajat hamba nya yang ikhlas dan sentiasa mencri keredhaannya.
Selamat hari raya haji Pak nil....
Daripada saya sekeluarga yang amat meminati Semua rancangan kendalian Pak Nil

Allah hu Akbar

sniffa93_aznil4eva said...

salam uncle.

ifa tgk pict uncle tu pon ifa dah boleh bygkan mcm apa yg uncle katakan..

xsemua org yg berpeluang rasa mcm tuh en..

wahaa..hope one day dpt juga ifa ke Mekah..:)

moge uncle sentiasa murah rezeki jugak n eppi je key^_^

salam sayangg,
sniffa93

joegrimjow said...

happy raya aji paknil
smoge terus sukses

anne said...

Selamat Hari Raya Aidil Adha.

Saya doakan Abang Aznil dapat menjadi tetamu Allah lagi.

Lala said...

sayu tgk muka paknil tgh menangis tu...

Aida Ali said...

Salam Pak Nil. Saya pun terkenang semula pengalaman tahun lepas. Rasa nak je terbang ke sana ketika ini. Selamat Hari Raya Qurban buat Pak Nil.

amira fadzil said...

selamat hari raya aidiladha juga kepada pak nil

::ADleez:: said...

Salam paknil..
1st time komen kat blog paknil nie... skang sy tinggal di jubail..ksa..slalu folo blog paknil..thn ni wukuf jatuh pd hr Jumaat...so thn ni dikira haji akhbar...masyaAllah..mudah2an saudara2 kite mandpt hj yg mabrur...kwn2 sy pon ramai yg pegi menunaikn fardhu haji thn ni...kt cni jg sdg winter...dan di jeddah juge banjir...smg semua tabah n sabar menghadapi ujian ini...;)

hazeleyed said...

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA ...Pak Nil
Semoga Allah mendengar...dan makbulkan doa kita.Amin

KruXco iTu MoHd aRiF said...

To Abg Aznil and Family..

Salam Idul Adha
May Allah Bless You..:-)

Farah Adiba Azlan said...

InsyaAllah dapat ke sana lagi ye Paknil. Tahun ni ayah saya juga ke tanah suci mengerjakan haji. Kami (mama&me) di rmh juga ternanti2 hari wukuf ini. InsyaAllah doa kita semua dimakbulkan Tuhan. Amin.

edzlin007 said...

Salam Paknil. Amin. Selamat Hari Raya Aidiladha kepada Paknil sekeluarga dan semua umat Islam. semoga Allah SWT memberkati kita semua

Fara said...

Salam..

Betul ckp Paknil, kalau kita kat sana, senang sangat air mata nak mengalir kan..

terasa macam kita hamba yang terlalu + terlalu kerdil disisi-Nya..apatah lagi mengenangkan terlalu byk dosa yg dilakukan..~

Sama2 kita simpan niat untuk menunaikan haji pd tahun hadapan..insyaAllah..~

Fara said...

Salam..

Marilah sama-sama kita menyimpan azam untuk menunaikan haji pada tahun hadapan..insyaAllah..

sementara masih bernyawa..-_-

dayah aziz said...

slm paknil..
slamat hari raye aidiladha..
smuge paknil trus2 mjadi lebe baik....=p

Rosmawati Idris said...

dok leh tenguk gambar pak nil yg sedang menadah tangan nih..sebak rasanya..kalu renung lama2..pasti kuar air mata...salam aidiladha EN AZNIL HJ NAWAWI. MUGA ALLAH SWT BERKATI KEHIDUPAN KITA SEMUA..

GhOsToNe said...

selamat hari raya haji jgn paknil!!!!

ryann said...

bertuahnya abang punya kenangan wukuf di arafah. salam aidil adha

::bLessinnG seeKeR:: said...

Assalammualaikum wr wb

melihat gambar dan riak wajah, membuatkan airmata bertakung di mata.. tidak pernah lagi saya menjejakkan kaki ke Tanah Haram, hati terlalu rindu ke sana.. Ingin saja menziarah makan Rasul tercinta..

sangat beruntung kerna punya peluang untuk kesana.. hargaila ia..

aku_nadia said...

salam uncle aznil...nadia suke bce entry uncle ni..tbe2 nadia t'ingt kt arwah parents nadia..dorng xsmpat nk m'alami pngalamn yg same mcm uncle..my mum pg b4 die smpat nk pg mekah even die hny tnggal pack brang jer...n my dad pulak pg time nadia kcik lg...tp Allah s.w.t lbey cygkn mereka...nadia arap nadia dpatkn tunaikn hajat mereka 1 day...btw,nadia doakn uncle n fmily sntiasa hepy n dpat pg sane utk m'dekatkn dri padaNya lg..jgn lupe utk doakn my parents jgk ye uncle...lastly,hepy aidiladha...

p/s join me at http://tentangidup.blogspot.com/

LaDies 09 said...

waa gitu.....
shahdu betul muka pak nil...i like...hehhehehe

Su3y said...

A'skum abg aznil...

Walaupun belum lagi menjejakkan kaki ke tanah suci mekkah,namun suzy juga dapat merasakan sedikit kesedihan pabila pergi menghantar makcik serta pakcik suzy ke changi airport untuk menunaikan ibadah haji...

Itulah kali pertama suzy merasakan kesedihan yang ketara saat orang-orang yang kita sayangi bakal pergi jauh meninggalkan kami...

Haizzz...

Apa pun,abg aznil doakan ye semoga mereka selamat kembali ke pangkuan kami sekeluarga pada 3hb December ini?

Thankz abg aznil...

SALAM SAYANG DARI,
SUZYLINA...

jeera said...

perhh.. ncemnyer mke paknil.. hehehe

roslimh said...

Allahu Akhbar, semuga Allah melindungi kita semua dan berikan taufiq dan hidayahNya sehingga ke ajhir kalam kita. Amin.

youngxie said...

assalamualaikum paknil..., alhamdulillah.. dan selamat menyambut aidiladha walaupun sdh melepasi waktu,... as dh byk baca ttg pengalaman2 manusia di tanah suci... terigin jugak nak pergi.. insyallah satu hari nanti as pasti akan pergi.. insyaallah... dan buat paknil as doakan apa yanh paknil hajat di makbulkan hendaknya.. insyaallah..

**Bila Comel Jadi Comot** said...

salam,
saya memang inat paknil.suka sangat dgr era muzik edisi pagi bersama din beramboi.
jgn lupa singgah ke laman saya .smoga paknih di murahkan rezki n dipanjangkan umo

Bard Brisyam said...

tersentuhnya bila baca ruangan ni paknil, bangga bila paknil mampu memberi keinsafan dan berjaya membuat insan2 lain merasakan dan membayangkan keadaan dan keindahan itu...