Wednesday, October 8, 2008


DI PUSARA INI….
Di pusara ini, aku menyaksikan seribu cerita
Di pusara ini, aku mendengar sejuta bisikan
Semuanya indah-indah belaka
Bagai dikarang untuk sebuah lagu
Bagai diukir buat seteguh tugu
Walau di situ hanya nisan kaku
Namun penghuninya seniman berilmu
Seniman yang berhala tuju
Seniman yang harum terlalu
Seniman yang belum ganti ditemu
Aku datang ke sisi mu hanya mampu mengusap
Mengusap daun kering yang gugur
Mengusap daki batu yang padu
Mengusap kelikir batu yang berwirid pada nama Nya buat mu
Rupanya, juga mengusap titisan airmata
Kita tidak pernah berbicara…kini sudah,

biar sekadar berbisik
Kita tidak pernah bersua…kini sudah,

biar sekadar melirik
Kita tidak pernah bersentuh…kini sudah,

biar sekadar mengusik
Kita tidak pernah berkawan…kini sudah,

biar sekadar teman beradik
Kita tidak pernah bergurau…kini sudah,

biar sekadar merisik
Dalam fana kita bertemu
Dalam fana kita berlagu
Dalam fana aku berguru
Hanya dalam fana aku…..
Talkin di pusara dari aku yang melaut memuji mu….AL-FATIHAH
(Buat Seniman Allahyarham Sudirman Hj Arshad)








(Terima kasih buat Pengarang Hiburan Utusan, Tuan Hj Shaharuddin Mustafa kerana 'menemukan' aku dengan Sudir)

31 comments:

dzihnie said...

salam raya paknil ..sempat gak melawat pusara arwah sudirman..saya tak tau dimana pusaranya mungkin kalau tau teringin nak pergi..eloklah paknil ingat kat arwah dan sedekahkan yasin..sementara kita hidup ni dan terdaya , punya kudrat serta sihat sesekali kena ingat juga pada yang dah tiada...alhamdulillah ..apapun samalah kita sedekahkan al-fatihah buat allahyarham sudirman-al-fatihah

dzihnie said...

selamat pagi paknil...lupa nak minta paknil carikan lagu allahyarham sudirman Surat Ku Yang Ini kalau tak silap saya puisinya indah..10-1 di era...tq

anne said...

CANTIK sgt puisi tu. Saya dapat rasa...

Walaupun semasa hayatnya abg aznil sempat mengagumi dari jauh saja, doa & Yassin buat arwah pasti hadiah yg lebih bermakna buatnya.

azlin hashim said...

puitisnya kata-kata tue, jgn sedih2ye paknil..

semoga Allahyarham sudirman di tempatkan di kalangan org2 yg beriman dan beramal soleh... amin.

azlin hashim said...

paknil puisi @ poem tue, boleh paknil jd kan lagu paknil, utk album paknil.. mesti terhangat di pasaran.. SURE!

wawa said...

terkedu, terpana...Alfatihah buat arwah sudir.
Selamat Hari Raya untuk Paknil.

@cu SaYaNg said...

Pak nil sebelum terlambat
Selamat Hari Raya Aildilfitri. Maaf zahir & batin ek...

syahdu nye puisi pak nil tu
jadi kan lagu pak nil
mesti layan je nanti ;)

Al-fatihah untuk Arwah Sudirman

cintalaila said...

Semoga Arwah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman...penyu menangis siapa yang tahu !!

http://cintalaila.blogspot.com

Juana Intan said...

begitu menusuk kalbu puisi pak nil ni..terasa sebak bila baca.
Alfatihah buat allahyarham Sudir..semuga dia ditempatkan di kalangan orang2 beriman..AMIN

Selamat Hari Raya Pak Nil!

AIDIL FIQH said...

Askum Pak Nil,
Terharu juga bila tengok gambar2 Pak Nil semasa menziarahi makam Arwah Sudirman, sya begitu menyanjungi sikap PAk Nil, malah saya juga begitu berbangga dengan Pak Nil, tidak hairanlah arwah Mak selalu berkata setiap kali dia tengok rancangan2 PAK NIL dia akan cakap yang PAk NIL seorang insan yang begitu mudah untuk didamping, malah dia juga adalah peminat setia PAK NIL sehingga akhir hayatnya. Beberapa minggu sebelumnya mengehmabuskan nafas dia pernah berkata andainya aku dapat jumpa Aznil sudah pasti aku akan peluk dan cium dahinya, namun kini dia telah pergi meninggalkan kita selama nya pada bulan awal Mei yang lau, dan cita2nya untuk memeluk dan mencium dahi pakNil hanyalah sebuah angan2 yang pastinya akan abadi bersamanya, kerana dia amat menyukai Pak Nil bermula dari rancangan AF lagi. Sebab itulah bila saya lihat Pak Nil Menziarahi makam Arwah Sudirman dalam hati saya terdetak jika sekiranya saya dapat jumpa dgn Pak Nil diBrunei pastinya saya akan bawa menziarahi makam bonda semata2 untuk menyampaikan hasratnya untuk memeluk dan mencium dahi PAK NIL. Semoga terus sukses dan kami sekeluarga akan terus menyokong Pak Nil biarpun kami jauh disini.

From :
UNCU 277
Brunei Darussalam.

wansteddy said...

salam raya pak nil...
al fatihah utk arwah sudirman.. seniman agung yang terbilang. Semoga rohnya ditempatkan bersama2 orang2 beriman...amin...

dr. luv said...

Assalamualaikum Pakniln all bloggers out there!! ((:

Sangat bermakna puisi yang Paknil buat tue khas untuk arwah Sudirman Hj Arshad.. Memang jelas di mata yang Paknil begitu mengagumi beliau sehingga sekarang..((;

Walaupon tiada ikatan tali persaudaraan Paknil di antara Paknil dan arwah sudirman. Paknil telah meluangkan masa Paknil dan berusaha untuk pergi ke pusara arwah sudirman! Sungguh besar harapan Paknil untuk menziarahi pusara arwah dan akhirnya bertemu jua.. Alhamdulillah ~

Walaupon Paknil tak dapat bersua muka dengan arwah selama ini tetapi besar lagi ganjaran yang telah Paknil, Azlan n Key berikan kepada beliau dengan menyedekahkan al-fatihah n surah Yassin!! dan bagi saya itu sudah cukup bermakna!

Saya doakan agar arwah Sudirman Hj Arshad di tempatan di golongan yang beriman dan soleh! dan rohnya dicucuri rahmat..

And for u Aznil Hj. Nawawi semoga Allah swt sentiasa merahmati Paknil n Paknil sentiasa tabah menghadapi segala dugaan! dan dimurah-kan rezeki n dipanjangkan umurnyaa.. Insya-Allah!!

Luv yaaaa.. Mwaksss =P

Fish of Pisces @ 5th_E said...

Salam.

saya tersentuh dgn entry ini.

Al Fatihah untuk Arwah.

edzlin007 said...

salam paknil.

sebak pula saya baca hasil nukilan itu. tiada apa yang ingin ku taipkan di sini. Al-Fatihah buat Allahyarham Sudirman Hj Arshad.

Suzy said...

A'skum Abg Aznil...

Sebelum abg aznil masukkan cerita mengenai abg aznil ziarah pusara arwah sudirman,edzlin ader linkkan ceritanye...
SPECIAL THANKZ TO EDZLIN :)
Kawan suzy & pengujung setia blog abg aznil ni memang rajin linkkan cerita terkini abg aznil...
Hehehe...
Tapi seriously segale kebaikkan abg aznil hanye allah s.w.t saje yang mampu membalasnye...
Abg Aznil memang baik,yang ni pulak abg aznil ikut sama membersihkan pusara arwah sudirman...
Bulan2 puasa memang pahalanye berganda...
Niat suci abg aznil patut dicontohi oleh masyarakat2 sekeliling...
Abg Aznil boleh dijadikan sebagai ikon kite semua :)

SALAM SAYANG DARI,
SUZYLINA ;)

eiLda epaL said...

alhamdulillah pakNil...

segala budi baik dan jasa paknil hanYa Allah SWT sahaja yg mampU membalasNya...

sama-samalah kita sedekahkaN al-Fatihah buat Allahyarham Sudirman...

adeqya84 said...

Salam Paknil,
Selamat Hari Raya AidilFitri Maaf Zahir dan Batin,
Semoga arwah Sudir dtempatkan bersama-sama org yang beriman...

Paknil bila nk mai Penang!!!

zeqzeq said...

salam tuan umah..
sahdu..kenapa gambar black>>satu kenangan kerr

Sya said...

kuat kasih syg pak nil pd arwah ye.. kalau la arwah masih ada, dah tentu arwah jadi teman paling baik yg paknil ada kan.. tp Allah lebih sygkan arwah..

utk pengetahuan semua, pusara arwah terletak di termeloh, on d way ke mentakab.. berdekatan dgn rumah org tua arwah..

semoga roh arwah dicucuri rahmat oleh-Nya.. Al-fatihah..

Big Mamma Bukhari said...

Assalamualaikum..
Murni sungguh usaha Pak Nil menziarahi sekaligus membersihkan pusara arwah Sudir.. Baru-baru ini mak tirinya meninggal. Saya kenal adiknya yang tinggal di sini. Seorang peguam, seangkatan dengan suami saya. Saya tinggal di Temerloh.. Teruja bila Pak Nil datang ke sini..
Selamat maju jaya dlm kerjaya Pak Nil ye!..

halen said...

wahhh.. x sangka abg aznil pun ader blog erk hehehe. 1st time sy bkunjung ni.

nurdaniella said...

hai paknil.. thanx to azlin sebab menemukan saya ngan paknil.. apapun, masih teringat lagi pada arwah sudir bila buat show.. suka cakap nak cari 'anak dara cik kiah'.. saya pun perasan laa... mmm, memang tak orang yang boleh ganti tempat dia..

oto said...

salam pak nil..

rindunya kat blog pak nil, pak nil & kwn2 kt blog ni..baru ari ni sempat tgk blog pak nil.. waa..saya dh trtinggal jauh..!!! huhuhu..

harap pak nil & kwn2 sihat..syahdu rasa bila baca puisi tu..pas tu tgk gambar2 pak nil kt pusara tu..sedih giler la..terasa mcm ada kt situ gak je rasanya..aduhai...

Al-fatihah.. semoga roh Allahyarham Sudirman dicucuri rahmat dan diletakkn di tpt org2 yg beriman..Amin...

Apapun pak nil, semoga Allah swt sntiasa merahmati Paknil dan tabah menghadapi segala dugaan dan cabaran! dan dimurah-kan rezeki & dipanjangkan umur.. Insya-Allah!!

Kita ni kan,raya,raya juga.. tapi jgn dilupa pd yg tiada..

p/s: Pak nil tk buat Open House ker.. hihi...

crazyloveman said...

Salam lebaran....
puisi yang tangkap syahdu ni...
best la...
apa pun ingatlah pada yang tiada....
al-fatihah...

NieRadiNa said...

Smoga roh arwah sudir ditempatkan dikalangan org2 yg mndapat keredhaannya disana ...amin...

pak nil mmg pminat allahyarham sudirman kan..sama ngan dato siti...

qasehmanja said...

selamat hari raya buat paknil...semoga syawal ini membawa keberkatan kepada paknil sekeluarga....

duniAneka said...

assalamualaikum salam dunia salam perkenalan dari saya.......x sangka pulak pak nil ade blog yer.......................awat2 x uarkn kat tv tak tau pon

worldpeace said...

Salam paknil.saya tersentuh dengan post ni, al-Fatihah buat allahyarham sudir

lagenda said...

salam raya pa nil..puitis betul bait2 puisi pak nil..mmg sudirman haji arshad mmg artis yg tiada tandingannya juga pernah menjadi idola saya satu ketika dulu..tapi tuhan lebih menyayanginya..sama2 lahkita sedekahkan al-fatihah buat beliau...semoga paknil juga akan berjaya seperti idola pak nil satu hari nanti sue sentiasa doakan pak nil...anak2 sue aleeya dan adam kirim salam kat paknil diaorg mmg minat sangat kat paknil dalam rancangan tom2 bak...

::DNaZ:: said...

Sebaknye sy tgk entry nie...al-fatihah buat arwah..

D' Teratak Abadi said...

Assalamualaikum Pak Nil...berkali kali saya baca coretan Pak Nil tu...tersentuh jjuga hati dan perasaan saya...rasa sebak mula terasa....rasa ralat dan ingin berjumpa memang ada kan..dalam setiap insan yang menyayangi seseorang yang sangat kita sayang...Arwah adalah pilihan Allah...Allah lebih menyayangi arwah...Dan sekarang...saya lihat Pak Nil ada ciri-ciri macam arwah dan happy good lucky Pak Nil..dan kesungguhan Pak Nil menaiktaraf diri dan kemajuan Pak Nil, adalah sama macam beliau..(Arwah)..Saya kagum dengan Pak Nil..saya sentiasa menonton cerita PakNil di semua channel..Sesungguhnya anugerah perasaan yang mendalam dari PakNil pada arwah....adalah nikmat buat PakNil...yang terlalu prihatin...Semoga PakNil akn terus maju...dan saya dengan seiklas hati mendoakan agar setiap genap kehidupan PakNil beroleh kesejahteraan baik didunia mahupun diakhirat kelak...

Begitu juga buat arwah "Pak Dir" (Sudirman) mendapat keampunan dari Allah dan dicucuri rahmat bersama orang-orang yang beriman. Saya juga peminat arwah..cerita beliau saya amat suka..paling yang membuatkan saya mengalirkan airmata bila cerita "KAMI" ...saya tak jemu tengok berkali-kali. cerita itu membuatkan saya sebak dan menangis..

Buat Pak Nil....semoga PakNil ceria selalu ok... Take care...

Assalamualaikum..