Tuesday, November 4, 2008

ZOOM OUT!!!

Terima kasih kepada geng yang hantar gambar2 ni kat paknil.
Apa yang perlu kowrang buat ialah analisa gambar2 itu mengikut turutan nombor. Dari posting ni, Paknil nak tau apa yang kowrang boleh terjemahkan. So, selamat membuat analisa dan perhatikan idea kreatif yang dilahirkan.

42 comments:

divulgences said...

ia menunjukkan,

betapa kecilnya kita.

btol x?juz my intrepertation.

Just me...Lea... said...

betul tu divulgences.
Sokong.Ia menunujukkan betapa kecilnya kita. Cuma Hamba Allah yang diberikan akal untuk berpikir. Macam mana pak nil/. ok ke?

cekkeya said...

hmmm...sokong divulgences n lea...

kita hanya lah ibarat cam kuman je, kalau nak kata, ayam tuh besar, org yg perhati kat ayam kt tgkap lagi besar...dan seterusnye, sampaila...kita hanyalah sebesar kuman bila dipandang dari sudut alam semesta...

wallahualam...

paknil...ske gmbr nih, buat kita terpk sejenak dan muhasabah kejap...kan?

Mieza said...

walaupun lain2 negara atau perbezaan perlakuan memasing tp sebenarnya kita dlm satu dunia...:D

Mr X said...

salam..
aha btol tu apa yg korang katakan..walauape2 pun bangsa kita, dimana kita berada, kita berada di satu dunia yang sama..

CkYnHaShiM said...

betoi..betoi..betoi...sokong korang sume.ape aku nk ckp sume korang dah ckp... :d

edzlin007 said...

salam paknil.

samala mcm yg lain, betapa kecilnya kita di dunia ini. dunia ini juga begitu luas.

p/s: hensem eh paknil masa gala cicakman 2.

azlin hashim said...

Hidup nie rumit PAknil, ada caturan & gelombangnya. ada yg lemah, ada yg kuat, ada yg berkuasa. even, setiap org melakukan perkara @ pekerjaan yg berbeza demi meneruskan hidup!

Manusia ni bukannya robot, sekuat mana pun kita berkerja kadangkala kita jd penat dan perlukan rehat.. Tension, preasure, itu lumrah alam.

Kehidupan ni mmg penuh dgn onak, hanya org yg tertentu shj dpt mendakinya sampai ke puncak, itu pun adakalanya seringkali tewas & tersasar.

Tapi siapa pun kita, kita tetap berpijak di bumi yg sama.. kesibukkan dunia bkn satu halangan utk kita terus bertafakur pada yg maha Esa!

Wallahhualam..

akmacheomar said...

hai paknil...unik tul la picts tu...first skali masa tengok pict 1-21 tu yang menakjubkan saya dia melibatkan semua situasi, bangsa dan tempat yang sebenarnya ada dalam sekeping stem...bila masuk pict 22 till the end memang saya setuju sangat betapa kecilnya kita sebenarnya kan paknil...

misz eyeliner said...

semuanya adalah SATU..

NuR bAzLa' FaRiSyA said...

Pak Nil, i hope you're reading my comment.
In my opinion the pictures show how life can be seen through many point of views. We may see things from our eyes but actually things are a lot more than what we know. It also shows that only Allah knows what is happening in this earth. The knowledge that He has limits our knowledge. One incident picture can tell a thousand stories. That is also what I realise from the pictures. At first I thought that the chicken is very big but it turned out that the chicken is the smallest entity in all the pictures. That tells me that I should not judge a thig before I get to know it hollistically. People that speak without knowlege is not smart. Before we speak we should know what is the thing that we want to talk about. Like the chicken, I have not seen the next picture but seeing the second picture made me think that the chicken is big. The coclusion is simple, don't judge a book by its cover.
There are so many things that I can learn from the pictures that I viewed but the best that I got is life is full of wonderful things and I am thankful to be given a life.

cabincrew are here not to kiss ur ass said...

kita adalah di dalam satu 'dunia' yang sama tak kira warna bangsa dan jenis.samada sedar atau tak,kita sebenarnya bersangkut paut dengan kehidupan orang yang mungkin kita sendiri tak tahu dan tak terfikir langsung siapa dan di mana dia.

Audio said...

It shows that everyone are focusing on the storyline. Betapa dalamnya pemikiran si pelukis ni. Very artistic! :)

azlin hashim said...

HUMAN BEINGS ARE SUCH SMALL CREATURES, AREN'T THEY?

SO DON'T BE TOO WORRIED ABOUT EVERYTHING,

TREASURE EVERY MOMENT, DO WHAT YOU WISH TO DO.....

BROADEN YOUR VIEW, BROADEN YOUR MIND,

DON'T WORRY TOO MUCH ABOUT THINGS THAT ARE BOTHERING YOU,

DO TREASURE YOUR LOVED ONES, LIVE SAFELY AND PEACEFULLY,

ALWAYS BE HAPPY TO WELCOME THE COMING OF THE NEW Day....... ENJOY THE SUNSHINE ...

ALWAYS LOOK AT THE BRIGHTER SIDE OF THINGS.....

Be POSITIVE BE CONFIDENT

P/S : patutlah mcm pernah tgk jek gmbr animasi nih.. hehe

saveme_zero said...

satu kehidupan yang tiada akhirnya.

kunyeet said...
This comment has been removed by the author.
kunyeet said...

Gambar-gambar ini memperlihatkan persepsi kita bile melihat sesuatu perkara. Jika kita melihat gambar 1, macam-macam interpretasi boleh ditafsirkan. Tidak mustahil ada yg mengatakan ianya adalah gambar tapak sulaiman. Tapi bila di zoom out gambar tersebut, ternyata ianya adalah sebahagian balong ayam dari sebuah situasi yang berbeza dari pemikiran asal sewaktu melihat gambar 1. Seterusnya bila satu-satu gambar di zoom out, ternyata persepsi dan realiti semakin bercanggah.

Maka, janganlah kita melihat sesuatu perkara dari satu sudut kecil sahaja. Lihatlah dari sudut pandang yang lebih luas. Ternyata persepsi akan jadi lebih adil dan berbeza, malah akan jadi lebih hampir pada realiti sebenar, InsyaAllah.

Wallahualam.

sniffa93_aznil4eva said...

nak tunjuk yg kite niyh nmpak je besa tp pd hakikatnye kite ni kecik je.. n bediri di alam yg luas neyh..
gamba niyh gak , bgtau kite yg kat dunia ni byk lg makhluk n ciptaan ALLAH..mksdnye kte niyh hanye manusia kerdil yg idop dlm alam yg luas neyh..
[btl gak dgn pndangan org len n kunyeet]

erkk.. ni bg ifa lah..

p/s;UNCLE EPI BDAY EHH!! EPI N SMILE ALWAYZ!!=)))

NuriY said...

kreatifnye!!
so cool!

May Jiuan said...

Uncle Aznil...

Wishing U:
~Healthy 4Eva~
~Happy 4Eva~
~HAPPY BIRTHDAY!!!~

=)

dzihnie said...

paknil...siapa pun kita , dimana jua berada akhirnya kepada bumi juga kita kembali....selamat hari lahir paknil panjang umur murah rezeki dan ditetapkan iman..

nadhirah mohd shakri said...

pinjam gmbar ni,nk letak dlm blog! =)

tootsie said...

ni lah bila orang kata DEKAT TAPI JAUH!! ;)

awieworld said...

its real actually. bukan sekadar gambaran...intepretasi dari minda manusia...

♥m|sT@b|m®♥ said...

Assalamualaikum pak nil.

Pada pendapat sy yg x seberapa ni.
Di dalam hidup ni, sebelum membuat sebarang keputusan atau ketika memikirkan sesuatu perkara, kita perlu muhasabah diri bahawa, ada cerita disebalik tiap kejadian yg berlaku itu, bkn sekadar apa yg kita dpt lihat dgn mata kasar kita shj malah untuk setiap tindakan kita, kita perlu memikirkan sedalam-dalamnya supaya kita tidak membuat sesuatu perkara dgn pertimbangan akal yg singkat, kerana setiap benda yg kita buat, sedar atau tidak akan melibatkan org lain juga. Kita melihat & menafsir apa yg kita mampu, tetapi DIA MAHA melihat apa yg diperbuat hambaNYA dimukabumi ciptaanNYA. Wallahualam.

black_canary said...

pada firasat saya...dalam kehidupan ni, ia sering kali kait mengait antara satu sama lain...dan kalau kita fikir yg kita besar...sebenarnya ada lagi yg LEBIH besar dari kita..

ABOTfnd said...

Bismillahirahmanirahim....
Ya ALLAH aku bermohon padaMU semoga memberi keSIHATan dan keBERKATan MU ke atas insan yang bernama AZNIL BIN HAJI NAWAWI .aku juga berMOHON agar beliau p a n j a n g umur dan murah rezeki serta selamat sentiasa dibawah lindunganMU ya ALLAH
Amin....

Sierrauniform said...

owh my...
so amazing..

NieRadiNa said...

wow....pic yg mmpunyai 1000 makna yg tersendiri....dr kcil di zoom out kan smuanya...

kita ni sbnarnya berasal dr 1 tmpat jga...iaitu bumi ini....tak kira la dimana kita berada,agama apa,bangsa apa , warna kulit apa pun... jd stinggi mana pun kita berada xpyhla nak smbong2 sbb kita ni smuanya sama saja..hamba Allah...

Allah bg hak kpd kita sesama manusia tnpa mngikut darjat utk tinggal di bumiNYA.....dan mnunjukkan kpd kita betapa kecilnya kita berbanding yg maha ESA...........

Eliz said...

Gambar tu sebenarnya menunjukkan betapa kecil dah halusnya kita di bumi Allah ini. Janganlah kita berbangga dengan apa yang ada tetapi seharusnya bersyukur dengan nikmat yang telah Allah pinjamkan pada kita buat sementara di bumi ini. Jika kita rasa hebat atau besar sebenarnya ada makhluk lain lagi yang lebih hebat dan besar dari kita.

diana ghazali said...

mendalam. kite ni sangat kerdil. kene tgk satu-satu. tapi Allah, Maha Kuasa, mampu tgk semua tak macam kite kene analyze satu-satu kan....

tasya said...

Allah memerhatikan kita.

hafizanbukitabal said...

salam paknil, bagi saya gambar2 tu adalah untuk kita ambil pengajaran,ada 2 pengajaran disini, 1st: jika kita mendengar sesuatu perkara, jangan kita terus mempercayainya, sebaliknya selidik dahulu sebelum membuat sesuatu kenyataan.

2nd: kita ni kecil sahaja, ALLAH MAHA BESAR.

wawapinky said...

Menarik sgt dan membuat kiter berhenti..dan terfikir sejenak betapa kiter ni sebenar nya mahkluk Tuhan yg kecik jer kan...Allah itu maha berkuasa..
Bersyukur ..Alhamdulilah

andy said...

komen mr X di atas 100% i support

chykeenzachary said...

fuiyo..juling mate nak bayangkan.huhu..
salam aznil..u memangbest

dHah611 said...

pndapat dhah sme cam d'0rg..

kter ni jaz sbesar kuman di dlam bumi ALLAH y begitu luas ini...

knaper x z00m in sket agy....tg0k kuman kat kpala ayam tuh byak mner....

wakakakkaa......

sekuntum said...

gambar tu mcm Rope Theory (baru dpt wording ni dlm CSI mlm tadi...) ehehehee..

keero! said...

owh yg nih saya tahu.
ia menje;askan ttg betapa kecilnya kita di alam semesta nih.

I L.o.V.3 ISLAM dotcom said...

betul...betul...betul
(intonasi upin & ipin)
(sokong divulgences &just me lea)

ALLAH is GREAT !!!

ayinn said...

interesting lorrr,...
paknil,..nak pinjam gmbr2 nih lehh,..hehe
nak letak lam blog,..
leh k?? jgn saman lak,..
~sharing is caring~:))

sarah said...

SOMETIMES...APA YANG KITA LIHAT DAN DENGAR BUKAN LAH GAMBARAN SEBENAR.....